Kunst i skoler & SFO

Trænger jeres skole til en kunstnerisk saltvandsindsprøjtning? Kunne I tænke jer en dag, en uge eller et år med fokus på billedkunst?

Jeg  tilbyder såvel korte som længere kunstforløb for skolebørn i alle aldre. Forløb som både giver børnene nogle værdifulde oplevelser med kunst og giver lærerne og det pædagogiske personale ny inspiration til billedarbejdet med børnene i hverdagen.

Jeg lægger vægt en kvalitativ, eksperimenterende og sanselig tilgang til billedkunst, hvor både proces og produkt er i fokus. Undervejs i processen er lægger jeg vægt på den åbne og anerkendende dialog med børnene. Vi kommer vidt omkring: Individuel vejledning, farvelære, kunsthistorie, inspirationsveje osv. - alt sammen på et niveau der passer til det enkelte barn.

Indholdet og længden af kunstforløbet fastlægges ud fra jeres ønsker og gerne med udgangspunkt i ét eller flere oplæg fra mig.

Kunstforløbene kan vare fra 3 timer til fx 3 uger eller endnu længere tid. Fx:
2 ugers kunstforløb på mellemtrinnet med afsæt i et fælles tema fastlagt ud fra jeres ønsker. Fx "Kunst kan også vende på hovedet" - et forløb hvor vi med afsæt i samtidskunsten  finder nye veje i kunsten. Kan kunst laves af mad, papkasser eller perleplade? Kan man male med en strømpe eller tegne med tape?

Udsmykning af skolen i samarbejde med børnene. Hele skolen eller en mindre gruppe børn arbejder sammen om at udføre en udsmykning til skolens udendørs eller indendørs arealer. Jeg kommer med et eller flere oplæg til udsmykningsprojektet, med udgangspunkt  i jeres særlige ønsker, og guider børnene sikkert gennem processen. Vi slutter af med fernisering af den færdige udsmykning.

Billedkunst som en del af tværfaglige forløb, hvor jeg indgår i et samarbejde med skolens lærere. At arbejde med æstetiske udtryk giver en ekstra dimension til den viden, børn tilegner sig. Som en del af et emne om natur, kan vi fx arbejde med landart.

Ny inspiration til SFO'en: Jeg kommer i  SFO'en over fx 4 eftermiddage og medbringer materialer og idéer til mindre billedkunstprojekter. De fx 12 børn og to pædagoger som deltager i forløbet bliver ambassadører for de nye idéer og kan formidle den videre til de andre børn og voksne i SFO'en. En positiv spiral et sat i gang.

Udtalelse fra SFO, Hinnerup

Udtalelse fra en ansat i en SFO, hvor jeg har holdt 8 inspirationsworkshops for 12 børn og 2 pædagoger om nye måder at bruge kendte materialer på:

"...Line guidede os pædagogisk og sikkert igennem forløbet, og vi kunne mærke at det var en stor fordel at hun havde erfaring med børn og vidste hvordan hun kunne fange dem og ramme deres udviklingstrin. Lines undervisning var meget entusiastisk og medrivende, og hun var god til at få både børn og voksne til at fordybe sig. Endvidere var Line god til at guide trin for trin så alle kunne følge med, og hun havde forberedt sig grundigt og afprøvet alle teknikkerne i forvejen, så vi havde noget konkret at forholde os til.

Vi deltog 2 voksne og 12 børn i forløbet, men i den efterfølgende proces, hvor børnene inviterede andre børn over i værkstedet for at de også kunne lære det nye, blev idéerne udbredt til mange flere, og de børn, der underviste de andre børn, blev selv bedre og mere sikre i teknikkerne. Vi fik en masse gode idéer og blev inspireret af hinanden.

Projektet var så stor en succes at vi igen i dette efterår har bestilt Line Frøslev til at komme og inspirere os. Vi glæder os rigtigt meget til at komme i gang!"
Marianne Hansen, Præstemarkskolens SFO, Hinnerup.

Flere fotos